29.10.2022

Tarvitsemme inhimillistä päätöksentekoa sosiaali- ja terveyspalveluihin

 Vuosikymmenten kuluessa monen hallituksen valmistelema sote-uudistus on hyväksytty, aluevaltuustot työskentelevät täyttä häkää ja hyvinvointialueet aloittavat pian toimintansa. Kulisseissa on käynnissä kova työ sen eteen, että hyvinvointialueen asukkaat eivät huomaisi muutosta arjessaan – paitsi tietenkin positiivisessa mielessä.

Tiistaina aluevaltuusto kokoontui Hämeenlinnaan käsittelemään muun muassa asiakasmaksujen periaatteita Kanta-Hämeen hyvinvointialueella. Asiakasmaksut ovat yksi koko uudistuksen keskeisistä asioista, koska ne saattavat joissain tapauksissa olla jopa hoidon esteenä.

 

Hoidon esteiden purkaminen on tärkeää väestön terveyserojen kaventamiseksi, joka on koko uudistuksen yksi kulmakivi. Hyödyt ovat moninaisia: hoitoon hakeutumisen kynnys voi madaltua, joka puolestaan mahdollistaa varhaisen puuttumisen. Sekä ihminen että hyvinvointialueen talous kiittävät, kun kalliita ja pitkiä hoitoja ei välttämättä tarvitakaan.

 

Asiakasmaksut jakautuvat väestössä epäreilusti. Työssäkäyvät saavat nauttia maksuttomasta työterveyshuollosta – sitä vastoin pienituloiset eläkeläiset, työttömät ja esimerkiksi kotona lapsia hoitavat vanhemmat maksavat terveydenhuollon asiakasmaksuja saadakseen hoitoa.

Huomautin omassa puheenvuorossani, että asiakasmaksujen periminen sote-palveluissa ei ole välttämätöntä. Esimerkiksi Helsingissä terveyskeskuslääkärin vastaanotto on edelleen asiakkaalle maksutonta. Tiistaisen käsittelyn perusteella asiakasmaksuja päätettiin periä Kanta-Hämeessä voimassa olevien enimmäismäärien mukaan, lapsiperheiden tilapäinen ja säännöllinen poisluettuna.

 

Asiakasmaksulakia on tällä hallituskaudella uudistettu parempaan suuntaan. Uudessa laissa korostetaan asiakasmaksujen kohtuullistamista, joka herättää kysymyksen: onko meidän täällä Kanta-Hämeessä välttämätöntä periä maksuja korkeimman mahdollisen taksan mukaan? Olisiko päättäjiltä viisautta madaltaa asiakasmaksuja hyvinvointialueen käynnistyessä?

 

Tein aluevaltuustossa esityksen, että asiakasmaksujen alentamisen ja maksuista vapauttamisesta laaditaan ohjeistus, jossa huomioidaan myös asiakkaiden tiedotus sekä henkilökohtainen ohjaus. Ohjeistus tuotaisiin aluevaltuustoon vielä tänä vuonna. Esitykseen kuului myös maksujen alennusten tai vapautuksen myöntäminen määräajaksi. Ikävä kyllä esitykseni hävisi äänin 50 – 9.

 

Jatkossa vasemmistoliiton valtuustoryhmä tulee esittämään hallintosääntöön muutosta, jossa asiakasmaksuista päättäminen siirretään aluehallitukselta valtuustolle. Valtuutettumme Aapo Reima esitti hallintosäännön avaamista jo tiistaina, mutta yksimielistä tahtoa ei tähän valtuustosta löytynyt.

 

Aino-Kaisa Pekonen, vas.

Riihimäki

Kirjoitus on julkaistu alunperin Hämeen Sanomissa 29. lokakuuta 2022.

%d bloggaajaa tykkää tästä: