21.6.2018

Sote-saaga ei taukoa

Juhannus koittaa mutta eduskunta ei hiljenny kesän viettoon. Perustuslakivaliokunta antoi kuun alussa lausunnon soten valinnanvapausesityksestä: Maakuntien sote-palveluiden rahoitus uhkaa jäädä riittämättömäksi ja perusoikeuksien toteutuminen vaarantua kohtuuttoman menoleikkurin vuoksi. Valinnanvapauden toimeenpanoaikataulu on kohtuuton ja voi johtaa hallitsemattomiin riskeihin jopa potilasturvallisuuden kannalta. Esityksen selvittämätön suhde EU:n valtiontukisääntelyyn on ongelma.

Pitkästä korjauslistasta huolimatta Petteri Orpo kiirehti vaatimaan, että sote-lait pitäisi hyväksyä ennen kesätaukoa. Nyt tiedetään, että käsittely venyy syksyyn.

Hallituksella oli kaksi vaihtoehtoa reagoida perustuslakivaliokunnan pariin kymmeneen korjausvaatimukseen. Se olisi voinut antaa perusteellisesti valmistellun täydentävän hallituksen esityksen, joka olisi käynyt läpi lausuntokierroksen ja tullut lähetekeskusteluun eduskunnan täysistuntoon avointa ja demokraattista keskustelua varten. Hallitus valitsi lyhyen kaavan ja pelkän sosiaali- ja terveysvaliokunnalle annettavan vastineen.

Vastinemenettelyä on pidetty sopivana, kun tehdään muutamia teknisiä tai pienimuotoisia korjauksia. Välissä jopa eduskunnan pääsihteeri joutui esittämään, että valtioneuvosto selvittäisi, miten korjausten tekeminen vastineella istuu perustuslain esitöihin. Apulaisoikeuskansleri kuitenkin päätyi toteamaan hallitukselle, että vastinekin kelpaa. Ilmeisesti hallituksen tekemät muutokset ovat kyllin pieniä vastineella annettaviksi. Nähtäväksi jää, riittääkö muutosten kokoluokka sitten aikanaan perustuslakivaliokunnalle, jolle asia vielä palautuu.

Valiokunnan keskeneräisen asian aineistona vastine ei olisi lähtökohtaisesti edes julkinen. Päätimme kuitenkin heti valiokunnassa, että tämän paperin täytyy olla julkinen. Eduskunnan täysistunnollakin olisi ollut mahdollisuus keskustella vastineesta, jos pääministeri Sipilä olisi antanut asiasta eduskunnalle niin sanotun pääministerin ilmoituksen, kuten oppositioryhmien puheenjohtajat vaativat. Tämäkään ei Sipilälle sopinut.

Hallitus ohittaa huolellisen valmistelun ja avoimen keskustelun. Valuvikaisen esityksen korjaus kaatuu sosiaali- ja terveysvaliokunnan vastuulle. Valiokuntamme on ryhdyttävä lainvalmistelijaksi, koska hallitus tuo hallituksen esityksen sijasta meille keskeneräisen torson korjattavaksi. Olisi toivonut hallituksen ottavan enemmän vastuuta lakipaketista, joka merkitsee vuosisadan uudistusta sosiaali- ja terveydenhuoltoon.

Oman lisämausteensa sekavaan soppaan tuo hallituksen piittaamattomuus EU-oikeudesta. Selvittääkseen valinnanvapausmallin sopusoinnun EU:n valtiontukisääntelyn kanssa ja välttääkseen tulevaisuudessa uhkaavat seuraamukset, hallituksen olisi alun alkaen tullut tehdä esityksestä EU-komissiolle tiedonanto eli notifikaatio ja odottaa komission vastausta. Tästä hallitus on itsepäisesti kieltäytynyt, eikä se aio tehdä notifikaatiota nytkään.

Mitäköhän kaikkea sote-sekoilussa vielä ehditään näkemään? Helpoin tapa sotkun siivoamiseen olisi valinnanvapauslain – eli kokoomuksen kalliin ja riskialttiin markkinaehtoistamismallin – heittäminen roskakoriin muuta sote-pakettia sotkemasta.

Vaihtoehtoja on. Vasemmistoliitto ehdottaa sote-uudistuksen alkuperäisten tavoitteiden täyttämiseksi lisärahoituksen suuntaamista perusterveydenhoitoon eli terveyskeskuksiin. Terveyskeskusmaksut tulisi poistaa ja hoitotakuuta uudistaa niin, että kiireettömään hoitoon pääsisi viikossa. Hoitoon pääsyn nopeuttamisen ja jonojen lyhentämisen kustannukset olisivat pientä verrattuna siihen jopa 2,5 miljardiin euroon, jonka hallituksen yksityisille yrityksille rakentama sote-malli uhkaa yhteiskunnalle maksaa.

Kirjoitus on julkaistu alun perin Hämeen Sanomissa.

 

%d bloggaajaa tykkää tästä: