Aamupostissa 15. helmikuuta Erkki Autere kertoi, miten läheisen muistotilaisuus oli mennyt ohi taksijärjestelmän toimimattomuuden vuoksi. Vaikka sote-taksi oli tilattu ajoissa, muuttui matka silti tuntien mittaiseksi pakkasessa odottamiseksi. Lopulta taksi oli tullut kaksi tuntia sen jälkeen, kun henkilö oli päässyt takaisin hoivakotiin – tuttavan kyydillä. Tilanne on huolestuttava turvallisuuden kannalta: etenkään moni vanhempi ja terveydeltään heikompi ihminen ei kerta kaikkiaan voi odottaa kyytiä tuntikausia.
Sipilän hallituksen ja erityisesti ministeri Anne Bernerin ajama taksilain uudistus oli susi jo syntyessään. Vasemmistoliitto vastusti oppositiossa alusta alkaen uudistusta, joka vapauttamisen sijaan tuhosi aiemmin toimineen järjestelmän. Tuolloin luovuttiin niin koulutus- ja kokemusvaatimuksista, taksimerkeistä kuin taksamittaristakin.
Myös päivystysvelvollisuudesta luovuttiin, jolla turvattiin taksien saatavuutta harvemmin asutuilla seuduilla. Vielä kun päälle laitettiin Kelan korvaamien taksimatkojen kilpailutus, oli soppa valmis. Moni kokenut yrittäjä lopetti ajamisen ja jäljelle jäi villi länsi, jossa julkisesti tuetuille kyydeille on löytynyt vähemmän ajajia.
Taksijärjestelmä on kuin lattialle pudotettu kulho. Pudottaminen on helppoa ja nopeaa, mutta korjaaminen on asia erikseen. Vaikka löytäisi oikean liiman, eihän siitä täysin uudenveroista enää saa. Ongelmat on kuitenkin tunnistettu ja korjausta yritetään.
Nykyinen hallitus on tehnyt tiukennuksia niin taksilupakäyntöihin, kuljettajakoulutuksiin kuin hinnoittelun läpinäkyvyyteen. Julkisesti tuettujen kyytien osalta Kela on siirtynyt maakunnallisissa kilpailutuksissa kahden palveluntuottajan malliin, jonka toivotaan lisäävän kyytien laatua ja vähentävän myöhästymisiä. Kuljettajilta vaaditaan myös erityisryhmien kuljetuskoulutus, joka on erityisen tärkeää, kun kuljetetaan esimerkiksi vanhuksia, vakavasti sairaita tai vammaisia ihmisiä.
Korjaukset ovat olleet hyviä, mutta korjaustarpeen laajuuteen nähden riittämättömiä. On selvää, että erityisesti julkisesti tuettujen taksikyytien laadun parantamista on jatkettava myös tulevalla hallituskaudella. Se on sekä liikenne- ja viestintäministeriön, sekä uskoakseni myös tulevan eduskunnan tahto. Taksijärjelmä vaatii korjausta, siitä kaikki ovat samaa mieltä. Tilkkutäkin parsimisen sijaan meidän tulee keskittyä kokonaisuuden korjaamiseen: eri hallinnon alojen sekä taksialan toimijoiden välisen yhteistyön kautta saamme parhaiten alan laadun ja luottamuksen takaisin.
Kirjoitus on julkaistu alunperin Aamupostissa 17. helmikuuta 2023.